Hopp til innhold

Vekst med sterke lokale merkevarer

Vi har i 2017 styrket vår posisjon som ledende merkevareselskap gjennom flere strategiske oppkjøp. Gode innovasjoner basert på Orklas sterke lokale merkevarer har gitt god vekst i både nye og etablerte kategorier. Samtidig har vi tatt flere av våre mest populære merker inn i nye land.

Året har vært begivenhetsrikt med flere strategisk oppkjøp innen merkevareområdet. Med kjøpet av det svenske selskapet Health and Sports Nutrition Group har vi styrket vår digitale tilstedeværelse og fått tilgang til store online plattformer i Norden. Med kjøpet av danske Riemann har vi styrket oss i apotekskanalen. Vi har også forbedret eksisterende posisjoner og utvalgte kategorier gjennom flere andre oppkjøp. Salget av Orklas eierandel i Sapa i 2017 var en strategisk viktig milepæl på veien mot å bli et rendyrket merkevareselskap.

Vi har tatt flere grep for å optimalisere verdikjeden og sikre en effektiv og konkurransedyktig produksjon av Orklas merkevarer. Overgangen til et felles ERP-system i Orkla vil ha en positiv påvirkning på hvordan vi kan jobbe som «One Orkla» fremover. Vi har lykkes i å ta ut mer synergier i eksisterende virksomhet ved å lansere flere innovasjoner på tvers av landegrenser. Gode eksempler er lanseringen av Smash! i Sverige, som har fått en fantastisk start og introduksjonen av Laban seigmenn i India. Innovasjoner basert på sterke lokale merker i både nye og etablerte kategorier har gitt god kategorivekst for både Orkla og våre kunder. Salget av Grandiosa satte ny rekord i 2017 og vår globale merkevare på helse, Möller’s Tran, fortsetter sin sterke vekst både i våre hjemmemarkeder og gjennom eksport.

I Orkla er vi opptatt av å ta vår del av ansvaret og bidra til å løse de globale helse- og bærekraftsutfordringene. Derfor har vi i 2017 satt nye og ambisiøse mål for bærekraftsarbeidet vårt frem mot 2025. Orklas mål innebærer en gradvis overgang til fornybar energi, økt ressursgjenvinning og produkter for en sunn og bærekraftig livsstil. Vi har lansert ere nye produkter i kategorier med sterk vekst. Veganseriene fra svenske Anamma og det danske suksessmerket Naturli' er introdusert i stadig flere markeder. Pierre Robert har lansert svanemerket ull og økologisk bomullsundertøy til barn. Et annet eksempel er vårt nye merke Klar, en serie med bærekraftige produkter innenfor rengjøring, som er blitt godt mottatt i markedet.

Vi har tro på vår strategi om å være et ledende merkevareselskap, med Norden og Baltikum som hovedmarkeder i tillegg til utvalgte geografier hvor vi allerede er til stede. Resultatet for 2017 viser at tiltakene vi har iverksatt gir uttelling. Vi skal fortsette å styrke vår kjernevirksomhet, tilpasse oss nye forbrukertrender og etablere oss i nye og voksende kategorier. Med over 300 lokale merker og et sterkt fokus på innovasjoner er vi godt posisjonert for å møte etterspørselen etter bærekraftige merkevarer som skaper glede.

Peter A. Ruzicka, konsernsjef